De Bommelerwaard en haar fokvereniging hebben een rijke geschiedenis als het gaat om De Shetland Pony.

Een stukje geschiedenis leert ons dat al in 1944 de eerste Shetlandponykeuring in de Bommelerwaard gehouden werd. Dit was bij restaurant De Boelen in Zaltbommel en op dezelfde dag ook nog op het marktplein in Brakel (waar tot op heden nog een beeld van de shetlandpony aanwezig is).

De Fokvereniging Bommelerwaard werd reeds in 1959 opgericht en is één van de oudste fokverenigingen in Nederland. De voortrekker voor de oprichting van een fokverenging voor de shetland pony was Dhr. Van Dam uit Brakel. Hij was op dat moment ook al voorzitter van het Nederlands Shetland Pony Stamboek (NSPS)’.

In 1960 werd de 1e kampioen gekozen in de Bommelerwaard. Dit was Kapros van de Vennen van de Fam. van Hemert uit Bruchem, die, zoals allen wel weten, tot op heden actief en succesvol zijn met hun fokkerij “Stal den Uitweg”.

In 1967 verhuisde de keuring naar Kerkwijk. Het werd een centrale fokdag, waar de fokvereniging de organisatie samen met de Commissie Veeteelt op zich nam. Naast shetlandpony’s werden er ook konijnen gekeurd alsmede zwart- en roodbont melkvee en pluimvee.

Ook hier was het grootste succes voor een merrie van de Familie van Hemert, namelijk Sunmaid van den Uitweg. Zij was de 1e fokdagkampioene en werd beloond met een 1e premie, dit was leuk, want in de winter had zij op de keuring in Zaltbommel nog een 3e premie behaald. Daarna werd zij door Dhr Van Dam toch uitgekozen om naar de Nationale Keuring in Den Bosch te gaan, waar zij werd gekozen tot Nationaal Kampioene.

Tot en met 1992 werd de shetlandponykeuring in Kerkwijk gehouden. Echter, die dag was er zo ontzettend veel wateroverlast; er was 42 mm regen gevallen. Het was zo erg, dat ondanks de tent die er gezet was, de pony’s niet op een fatsoenlijke manier beoordeeld konden worden. De mini’s zakten zelfs tot hun bovenbenen weg in de modder.

Het bestuur besloot om in 1993 op zoek te gaan naar een andere locatie en kwam uit bij Manege De Gelderse Boys te Ammerzoden. Onze keuring werd daar tot 2016 georganiseerd. Toen er een nieuwe vloer in de manege kwam, en er allerlei voorwaarden werden gesteld, waaraan wij niet konden voldoen, zijn we wederom op zoek gegaan naar een andere locatie. Dit keer kwamen we in Velddriel terecht bij de Laarruiters. Een prachtige manege met voldoende ruimte. Vanaf 2017 zijn we nu daar te gast en hopen dat nog lang te mogen blijven.